Untitled

Dokument ten jest częścią wniosku "Wyrównanie rozwoju poszczególnych regionów Polski i efekty realizowanych programów rozwojowych".

/ 10
PDF herunterladen
Biuro Ministratel. 22 273 70 85fax 22 273 89 55www.gov.pl/web/fundusze-regionywww.funduszeeuropejskie.gov.plul. Wsp•lna 2/400-926 WarszawaWarszawa, data: 14 kwietnia 2025 r.znak sprawy: BM-IIIa.015.93.2025.MCidentyfikator koszulki: 3132624†††††††††††††††††††††††Dotyczy: wniosku z 1 kwietnia 2025 r. o udost‡pnienie informacji publicznej w sprawie wyr•wnania rozwoju poszczeg•lnych region•w Polski i efekt•w realizowanych program•w rozwojowych [#445]Szanowni Pa…stwo,w odpowiedzi na wniosek o udost‡pnienie informacji publicznej w za—–czeniu przekazuj‡ poniƒsze informacje:1. Jakie dzia—ania podejmuje ministerstwo w celu wyr•wnania poziomu rozwoju gospodarczego mi‡dzy regionami Polski?Dla skutecznego wyr•wnywania poziomu rozwoju gospodarczego mi‡dzy r•ƒnymi regionami Polski kluczowe znaczenie ma dzia—alno⁄‹ Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej w obszarze tworzenia i wdraƒania strategii. Wyznaczaj– one kierunki wsparcia terytorialnego opartego na indywidualnych potrzebach poszczeg•lnych obszar•w, ze szczeg•lnym uwzgl‡dnieniem mniejszych o⁄rodk•w, pozwalaj–c na maksymalne wykorzystanie potencja—u kaƒdego z nich. Dzi‡ki takim rozwi–zaniom moƒliwe jest ograniczanie dysproporcji rozwojowych, jak r•wnieƒ stymulowanie trwa—ego wzrostu gospodarczego we wszystkich cz‡⁄ciach kraju.Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030 stanowi ramy strategiczne dla dzia—a… podejmowanych w celu wspierania rozwoju wszystkich terytori•w Polski, w tym r•wnieƒ mniejszych o⁄rodk•w. Strategia ta zak—ada wyr•wnywanie szans rozwojowych r•ƒnych obszar•w kraju poprzez zr•wnowaƒony rozw•j spo—eczno-gospodarczy, oparty na wykorzystaniu potencja—u kaƒdego terytorium. Dzia—ania podejmowane przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej d–ƒ– do moƒliwie najwi‡kszego wykorzystania potencja—u gospodarczego wszystkich obszar•w, w tym mniejszych o⁄rodk•w oraz do poprawy ich konkurencyjno⁄ci,
1

2aby 

 je przed procesem marginalizacji, 

 standard 

 ich 

 a 

 
  do rozwoju polskiej gospodarki. 

 
 
 Ministerstwo koncentruje 
 na rozwoju 
obszarów, które nie 

 w 

 
 swojego 

 lub 

 funkcje 

 czyli tzw. obszarów strategicznej interwencji 
(OSI). Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego wskazuje obszary strategicznej 

interwencji jako te, które ze 

 na 

 czynników 

gospodarczych negatywnie 

 na ich 

 rozwoju 

 szczególnych mechanizmów wsparcia. Takimi obszarami 
 miasta 

 
 funkcje 

 (obecnie 139 miast); gminy 

 
 
 (obecnie 755 gmin), w 

 których 

 skupiska 
gmin wiejskich i 

 z nimi funkcjonalnie 

 miast. Do OSI 

 
   oraz makroregion Polski Wschodniej.
 
 beneficjentem realizowanego w ramach perspektywy finansowej 2014-
2020 Programu dla 

 
 celem Programu 

 doprowadzenie do 
zmiany profilu gospodarczego regionu i stopniowe 

 tradycyjnych 
sektorów gospodarki, takich jak górnictwo i hutnictwo, nowymi 


 w sektorach bardziej produktywnych, innowacyjnych i 
zaawansowanych technologicznie. Program 

 ponadto 

 celów 

 wzrost 

 
 i inwestycji rozwojowych w 
regionie, 

 
 zawodowej i podniesienie kwalifikacji 

 regionu, 

 
 
 przyrodniczego, rozwój i 

 infrastruktury transportowej, wykorzystanie 

 województwa 

 w celu zapewnienia 

 energetycznego 
kraju oraz rozwój innowacji w energetyce, jak 

 
 warunków 
rozwojowych miast woj. 

 
 informacji nt. programu 

 jest na stronie:
https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/program-dla-slaska
 Dla makroregionu Polski Wschodniej, w 

 którego 

 obszary 

 województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, 

 
 oraz mazowieckiego (za 

 Warszawy 
i 
  powiatów), skierowane jest wsparcie w ramach programu 
Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Program ten to dodatkowe w 

stosunku do wsparcia z programów regionalnych i innych krajowych 

 na 
przyspieszenie rozwoju wschodnich województw. Program wspiera tworzenie 

warunków 

 
 gospodarki oraz 

 
 
 w Polsce Wschodniej. Program koncentruje 

 na 

 celów 
wspierania 

 i 

 firm, 

 
 miast i poprawy 

 
 w dobie zmian klimatu, 

 
 kolejowej i drogowej oraz rozwoju 

 
 
 
 programu wynosi 13,4 mld 

 czyli ok. 3,1 mld euro, przy czym 

 Unii Europejskiej wynosi 2,65 mld euro 

 11,4 mld 

  
 krajowy - 

 2 mld 

 
 informacji nt. programu 

 jest na 
stronie:
https://www.fepw.gov.pl/
 Zgodnie z zapisami Umowy Partnerstwa obszary strategicznej interwencji 

wspierane 
 poprzez instrumenty terytorialne. Wsparcie takich obszarów jest 
zapewnione w ramach krajowych i regionalnych programów. 

 z nich
2

3jest dedykowanymi instrumentami terytorialnymi takimi jak: Zintegrowane 

Inwestycje Terytorialne (ZIT), Inne Instrumenty Terytorialne (IIT) i Rozwój Lokalny 

Kierowany przez 

 (RLKS), 
 wspierane 
 na preferencyjnych 
warunkach, np. poprzez dedykowane im nabory, preferencje w kryteriach 

wyboru projektów, wsparcie eksperckie i doradcze. 
Oczekiwanym rezultatem interwencji 

 za 

 instrumentów 
terytorialnych jest wsparcie rozwoju gospodarek lokalnych Œ poprawa warunków 


 wzmocnienie lokalnych 

 dostaw i stworzenie 

 miejsc 
pracy. Ukierunkowanie terytorialne wsparcia na obszary problemowe 

 odzwierciedlenie 

 w zapisach programów perspektywy 2021-2027. 
W 

 z nich (FEnIKS, FEPW, FERS, FENG) wprowadzono preferencje dla OSI 
w kryteriach wyboru projektów. 

Oprócz 

 ukierunkowanych na niwelowanie 

 rozwojowych na 
poziomie lokalnym, istotne jest 

 
 wzmacnianie 

 instytucjonalnego 

 
 poprzez doskonalenie 

 
 lokalnych kadr 

 oraz 

 do podnoszenia 

 
 na rzecz 

 Te potrzeby realizowane 

 m.in. 
w ramach projektu strategicznego —Centrum Wsparcia Doradczegofl, w okresie 

od 
 2020 r. do grudnia 2023 r. 
Doradztwo prowadzone w ramach projektu 

 ponad 700 

 
 w sumie 34% powierzchni Polski i 

 7,4 
mln 

 tzn. 20% populacji kraju, które 

 76 partnerstw na 
obszarach 

 
 
 oraz na obszarach funkcjonalnych 
miast 

 
 funkcje 

 czyli 

 o 
 dynamice rozwoju. Gminy 

 OSI 

 48,1% wszystkich 
gmin partnerstw 

 w projekcie. W ramach projektu podejmowane 

 
 na rzecz 

 kluczowych kompetencji: partycypacyjnego 
diagnozowania potrzeb 

 lokalnych, przekrojowego/funkcjonalnego 
planowania strategicznego i 

 procesami inwestycyjnymi oraz 
inicjowania i realizacji kompleksowych 

 rozwojowych Œ wszystko 
to w partnerstwie 

 jednostkami 

 lokalnego oraz 
w partnerstwie 

 Obecnie w Ministerstwie 

 prace 
nad systemowymi 

 wspierania 

 
 
 na 

 zyskanych w trakcie projektu. 

 informacji 
nt. projektu 

 jest na stronie:
https://cwd.info.pl/
 MFiPR realizuje 

 program wieloletni adresowany do 

 Programem 

 na celu wyrównanie poziomu rozwoju gospodarczego 

 regionami poprzez 

 
 
 komunikacyjnej 
regionów Polski jest 

 Program 

 Lokalnej i Regionalnej 
Infrastruktury Drogowej Œ Mosty dla Regionów.
https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/program-mosty-dla-regionow
 Wszystkie te 

 
 na celu wspieranie 

 rozwoju 
wszystkich regionów, w tym mniejszych 

 co przyczynia 
 do 
wyrównywania dysproporcji rozwojowych zgodnie z 

 prowadzonej 
obecnie polityki regionalnej.
3

4Kolejnym, istotnym z punktu widzenia wyrównywania 

 terytorialnych, 
dokumentem strategicznym jest Krajowa Polityka Miejska 2030 (KPM 2030). 

Jest ona podstawowym dokumentem 

 
 
 wobec miast. 
W równym stopniu dotyczy ona 

 metropolitalnych, miast 

 i 
 jaki i mniejszych. Wyzwania z jakimi 

  miasta 

 szerokiego spektrum polityk publicznych, dlatego 

 KPM 2030 koordynuje 
polityki sektorowe 

  do obszarów zurbanizowanych, aby w jak 
najlepszy sposób 

 
 rozwój miast.
Do miast kierowany jest realizowany przez Ministerstwo projekt Partnerska 

Inicjatywa Miast (PIM), Jest to program wymiany i promocji wiedzy 

 miastami oraz innymi podmiotami 

 w 

 i 

 polityki miejskiej w zakresie prowadzenia przez miasta zintegrowanej polityki 

miejskiej. PIM jest 

 na 

 przez 

 
 wymiany 
wiedzy i 

 
 miastami oraz innymi podmiotami 

 w 

 i 

 polityki miejskiej, a 

 pozyskiwania 

 na wzmacnianie 

 rozwojowego polskich 
miast. Celem 

 projektu jest wspomaganie zintegrowanego 
i 
 rozwoju polskich miast. Realizuje on ponadto szereg celów 

 w postaci wzmacniania i 

 do partnerskiej 

 i wymiany wiedzy, podnoszenia kompetencji kadr, kapitalizacji wiedzy 

i wypracowania oddolnych propozycji 

 systemowych, upowszechniania 
zasad partycypacji 

 w 

 miastami oraz 

 miast 
w 

 celów krajowych i europejskich. W trzech edycjach projektu 

 w sumie 25 miast 

 OSI. 

 informacji nt. projektu 

 jest na stronie:
https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/partnerska-inicjatywa-miast
 Do 
 kierowany 

 
 Program Rozwój Lokalny, finansowany 
w ramach III edycji Funduszy norweskich i EOG na lata 2014 Œ 2021, którego 

celem 

 wzmocnienie 

 
 i gospodarczej poprzez 
podniesienie 

 
 dla wszystkich 

 w tym grup 
defaworyzowanych, i 

 
 i 

 miast, poprzez 

 kompleksowych projektów rozwojowych w ramach partnerstw 


 i 

 
 
 Programu 

 117,6 mln euro, w tym 100 mln euro grantu oraz 17,6 mln euro 

 krajowego. 

 informacji nt. programu 

 jest na stronie:
https://www.eog.gov.pl/strony/zapoznaj-sie-z-funduszami/rozwoj-lokalny/
 Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej odgrywa 

 
 
 w planowaniu, koordynacji oraz 

 funduszy rozwojowych w Polsce, 

 programy krajowe i regionalne oraz 

  i 
 wsparcia. Aby skutecznie 

 wyrównywanie szans 
rozwojowych, 

 jest odpowiedzialne 

 
  
 finansowych, zarówno tych krajowych, jak i 

 z Funduszy 
Europejskich. Ministerstwo dba o rozdysponowanie tych funduszy, 

 przede wszystkim 

 strategie rozwoju. 

 
  sukcesywnie kontrolowane i oceniane pod 

 
 rezultatów.
4

5Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej analizuje 

 naborów, 
wniosków, umów i rozliczonych projektów, 

 
 na to, w jakim 
stopniu 

  one do realnego rozwoju i poprawy 

 
 
 
  na 

 etapie 

 monitoring pozwala 
w razie potrzeb 

 uprzednio 

 
 w celu usprawnienia 

 
 i 

 
 ich 


 
 Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej wzmacnia 
ponadto 

 
 z licznymi instytucjami, zarówno 

 jak 
i 
 Kluczowym 

 dialogu 
 Komitety 

 w których 
 przedstawiciele administracji i interesariuszy, takich jak 

 organizacje 

 czy 

 naukowe. Regularnie 
obraduje 

 Komitet Umowy Partnerstwa, 

 
 oceny 

 w realizacji polityki 

 
 temu 

 jest wprowadzanie korekt 
lub nowych 

 wsparcia i dopasowywanie ich do dynamicznie 

  potrzeb poszczególnych regionów.

 
  
 
 podejmowanych przez Ministerstwo 
wyznaczana jest przez pryzmat 

 
 zgodnie z którym 
wsparcie ma 

 nakierowane nie tylko 

 efekty, lecz 

 
 w regionach 

 
 rozwoju, oparty na 

 innowacjach, 

 i 

 
 W ten 

 sposób 

 Ministerstwa przyczynia 
 do sukcesywnego wyrównywania 
poziomu rozwoju gospodarczego 

 poszczególnymi 

 regionami 
kraju.

Co 
 Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej prowadzi obecnie prace 
nad 
 
 rozwoju kraju do 2035 r., 

 dokument 
strategiczny przyjmowany przez 

 Ministrów. Dokument ten, zgodnie 
z 
 z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, 

 
 podstawowe uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju na okres 
10Œ15 lat oraz 

 
 na okres 4 lat. W 

 wspomniana 
strategia 

 
 nowy katalog obszarów, które z punktu widzenia 
kraju powinny 

 wspierane jako OSI. 
2. Jakie 
 mierzalne efekty realizowanych przez ministerstwo programów 
rozwoju regionalnego?
Poza 

 monitoringiem efektów, rozumianych jako produkty i rezultaty 

 realizowanych projektów, Ministerstwo Funduszy i Polityki 
Regionalnej od wielu lat prowadzi systematyczne badania nad 

 funduszy polityki 

 UE na rozwój 

 Polski 
i regionów.

W ramach prac badawczych ocenie poddawane 
 fundusze inwestowane 
od 
 akcesji Polski do Unii Europejskiej. W ostatniej edycji badania 
przeprowadzonej w 2024 r. oszacowano m.in. efekty programów polityki 


 
 funduszy UE na 

  podstawowych 

 makroekonomicznych jest 

 przez zestawienie dwóch 
scenariuszy Œ ze 

 UE i bez 

 tych 

 Punktem
5

6
 jest scenariusz 

 sytuacji, w której analizowane fundusze 
 wykorzystywane. Obrazuje on rzeczywiste zmiany 

 w gospodarce. 
Drugi ze scenariuszy jest hipotetyczny i 

  gospodarka nie ma 

 do analizowanych 

 
 
 oboma scenariuszami odpowiada 

 funduszy.
Przeprowadzona ocena funduszy europejskich wskazuje na ich pozytywny 

 na przyspieszenie wzrostu PKB oraz procesu konwergencji gospodarki do krajów 

UE. Fundusze UE 

 
 
 wzrost zatrudnienia i spadek 
bezrobocia. Pozytywny efekt widoczny jest w tworzeniu nowych miejsc pracy, 

poprawie kwalifikacji pracowników i ich lepszej adaptacji do 

  warunków na rynku pracy. W ramach badania zaobserwowano 

 wiele 
innych pozytywnych efektów realizacji programów 

 ze 

 europejskich:
Dystans 

 
 a UE mierzony PKB na 

 (w PPS) 
maleje z roku na rok. W latach 2004-2023 

 o 25,7 p. proc., co w ok 
12,5% 

 efektem wsparcia funduszy europejskich. W 2023 r. PKB per 
capita Polski 

 77,3% 

 unijnej.

 6% 

 wzrostu PKB Polski w okresie 2004-2023 

 efektem realizacji 

 
 z funduszy 
europejskich 

 realizacji polityki 

 
 5,5%). 

 brutto na 

 
 w 2023 r. 

 
 o ok. 19%, a stopa 
inwestycji 

 
 o 2,2 p. proc. ponad poziom, jaki 

 obserwowany bez funduszy UE (polityka 

 
 
 inwestycji o 2,1 p. proc).
Wykorzystane 

 UE 

 
 
 
 pracy 
w Polsce i 

 dla UE-27 o 1,3 p. proc. w 2023 r. (z czego 

 polityki 

 
 1,2 p. proc.) 

 
 na B+R w PKB 

 
 funduszom europejskim 
o 0,15 p. proc. w 2023 r. (przy 

 polityki 

 szacowanym 
na 0,14 p. proc.)

 10% (2,0 p. proc. Œ w tym 1,9 p. proc. 

 polityki 

 przyrostu 

 zatrudnienia w 2023 

 efektem realizacji 
inwestycji 

 z funduszy unijnych.
Liczba 

 
 realizacji inwestycji 

 w funduszy europejskich 

 w 2023 r. 

 o 441 tys. osób (w tym 

 polityce 

 o 417 tys.) od szacowanej w scenariuszu 
kontrfaktycznym.
W 2023 r. stopa bezrobocia 

 o 

 0,8 p. proc. 
  w scenariuszu bez 

 unijnych (w tym za 0,7 p. proc. 

 polityka 

 a 

 w okresie 2004-2023 fundusze europejskie 

 na 

 odczytów tego 

 o 1,5 p. proc. (w tym 
o 1,4 p. proc w ramach polityki 


 dochodowe mierzone 

 Giniego 

 w 2023 
r. 
 o 1,4 p. proc. 

 
 unijnym.
Efekty rzeczowe polityki 

 w ramach konkretnych programów wspartych 
z Funduszy Europejskich 
 monitorowane na podstawie
6

7
  
 ich dane 

 Instytucja 

 publikuje na 
swojej stronie internetowej, w postaci tabel, aktualizowanych raz na 
 roku 
(do 
 stycznia i do 

 lipca). Aktualnie 

  tabele 

 stan na koniec grudnia 2024 roku. 

 z programów krajowych prezentuje 

 oczekiwane efekty (na koniec programu) w postaci infografiki.
Informacje 

 
 pod 

 linkami:
Infrastruktura, Klimat, 

oStan obecny:
https://www.feniks.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-programie/raporty-i-
analizy/dane-finansowe-i-wskaznikowe-przekazywane-przez-instytucje-
zarzadzajaca-komisji-europejskiej/
 oOczekiwane efekty:
https://www.feniks.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-programie/poznaj-
realizowane-projekty-i-zobacz-efekty/
 Nowoczesna Gospodarka:
oStan obecny:
https://www.nowoczesnagospodarka.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-
programie/raporty/analizy-i-raporty/dane-zbiorcze-dotyczace-programu-
fundusze-europejskie-dla-nowoczesnej-gospodarki-stan-na-31-grudnia-2024-r/
 oOczekiwane efekty:
https://www.nowoczesnagospodarka.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-
programie/poznaj-realizowane-projekty-i-zobacz-efekty/
 Rozwój Cyfrowy:
oStan obecny:
https://www.rozwojcyfrowy.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-
programie/analizy-i-raporty/dane-zbiorcze-dotyczace-programu-ferc-stan-na-31-
grudnia-2024-r/
 oOczekiwane efekty:
https://www.rozwojcyfrowy.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-
programie/poznaj-realizowane-projekty-i-zobacz-efekty/
 Polska Wschodnia:
oStan obecny:
https://www.fepw.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-programie/analizy-i-
raporty/dane-zbiorcze-dotyczace-programu-fepw-31-grudnia-2024-r/
 oOczekiwane efekty:
https://www.fepw.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-programie/poznaj-
realizowane-projekty-i-zobacz-efekty/
 Rozwój 

oStan obecny
:https://www.rozwojspoleczny.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-
programie/analizy/analizy-i-raporty/dane-zbiorcze-dotyczace-programu-fers-
stan-na-31-grudnia-2024-r/
7

8oOczekiwane efekty:
https://www.rozwojspoleczny.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-
programie/poznaj-realizowane-projekty-i-zobacz-efekty/
 Pomoc Techniczna
:oStan obecny:
https://www.pomoctechniczna.gov.pl/media/146972/Informacja_monitoringow
a_program_Pomoc_Techniczna_dla_Funduszy_Europejskich_2021_2027_2025_0
2_07.pdf
 Dane 

 stanu obecnego 
 
 
 dla 16 programów 
regionalnych, na ich stronach internetowych. Dla 

 informacje 
dla Funduszy Europejskich dla Mazowsza, 

 
 pod 

 linkiem:
https://funduszeuedlamazowsza.eu/wp-content/uploads/2023/09/Zbiorcze-
dane-z-realizacji-FEM-2021-2027-stan-na-dzien-31.12.2024-r.pdf
 Na stronie Funduszy Europejskich 

 
 
 
 efekty na podstawie danych ze wszystkich programów. Obecnie 

  kluczowe dane 

 
 
 2014-2021, 

 je 

 tu: 
https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/efekty-funduszy-
europejskich/efekty-lata-2014-2020/
W sierpniu 

 opublikowane dane dla obecnej perspektywy.
Realizacja polityki 

 przyczynia 
 do zmniejszenia dystansu 
rozwojowego Polski 

 
 poziomu rozwoju 

gospodarczego krajów UE-27 a 

 zmniejszania dysproporcji 

 regionami. 

 informacji na ten temat 

 
 w raporcie 

 polityki 

 na rozwój 

 Polski i regionów w latach 
2004-2020fl 

 na stronie:
https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/jak-polityka-spojnosci-oddzialuje-na-
rozwoj-naszegokraju
 W perspektywie 2014-2020 

 
 funduszy unijnych 
w 

 
 przeznaczony na projekty z obszarów: infrastruktury 
drogowej, multimodalnej 

 miejskiej i 

 adaptacyjnych, 

 
 
 na zmiany klimatu, a 

 
 energetycznej 
oraz integracji ludzi 

 na rynku pracy. Ta kwota 

  na realne 
efekty w postaci m.in.:
ponad 2 tys. km przebudowanych lub wybudowanych dróg 

wojewódzkich, powiatowych i gminnych;
ponad 2 tys. zakupionych ekologicznych autobusów, tramwajów 

i trolejbusów dla 

ok. 2 tys. km wyremontowanej lub wybudowanej sieci 

ponad 8,5 tys. zmodernizowanych energetycznie budynków.
8

9W programach regionalnych na lata 2021-2027 •rodki b†d‡ przeznaczane na finansowanie inwestycji •rodowiskowych i obni…aj‡cych emisyjno•— gospodarki, dzia–ania maj‡ce na celu w–‡czenie spo–eczne i wsparcie najbardziej potrzebuj‡cych cz–onkƒw spo–ecze⁄stwa, bezpo•rednie wsparcie przedsi†biorcƒw i innowacyjno•ci gospodarki, a tak…e wsparcie projektƒw transportowych.Lista projektƒw realizowanych z Funduszy Europejskich w Polsce w latach 2021-2027, dost†pna jest na stronie:https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/projekty/lista-projektow/listaprojektow-realizowanych-z-funduszy-europejskich-w-polsce-w-latach-2021-2027/  Osoba odpowiedzialna za tre•— informacji: ‹‹‹‹‹‹‹‹‹‹‹‹‹‹zast†pca dyrektora Departamentu Strategii,‹‹‹‹‹‹‹‹‹‹‹‹
‹zast†pca dyrektora Departamentu Regionalnych Programƒw Operacyjnych.Informacj† udost†pni–a ni…ej podpisana.Z powa…aniem‹‹‹‹‹‹‹‹‹Dyrektor
/podpisano elektronicznie/
9

10Klauzula informacyjna 

 przetwarzania danych osobowych
Informacje i dane do kontaktów w sprawie danych osobowych
Administrator Danych: 
Minister Funduszy i Polityki Regionalnej
, ul. Wspólna 2/4, 00-
926, Warszawa, e-mail: 
kancelaria@mfipr.gov.pl
Inspektor Ochrony Danych Œ e-mail: 
iod@mfipr.gov.pl
Informacje 

 przetwarzanych danych osobowych
Celem przetwarzania danych jest: realizacja spraw 

 z rozpatrywaniem 
wniosków o 

 informacji publicznej, wydania decyzji w sprawach o 

 informacji publicznej przez Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej.

 
 przetwarzania danych jest: art. 6 ust. 1 lit c 

1  oraz 
ustawa o 

 do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902) oraz ustawa o 
Narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164).
Dane osobowe 

 przetwarzane przez okres: 10 lat od 

 wniosku, a 

 w 

 zakresie 

 one archiwizacji na podstawie ustawy 
o Narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164).

 pochodzenia danych: od osób i podmiotów, które 

 do Ministra z 
wnioskiem o 

 informacji publicznej.
Kategorie przetwarzanych danych: 

 i nazwisko, adres do korespondencji, oraz 
ewentualnie inne dane osobowe wnioskodawcy podane we wniosku.
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale 

 do udzielania 
informacji publicznej.
Odbiorcy danych osobowych 
Dane 
 powierzone do przetwarzania podmiotom 

 na rzecz Ministra 
Funduszy i Polityki Regionalnej 

 w zakresie 

 i rozwoju sieci 
teleinformatycznych.
Dane 

 
 
 organom 

 na podstawie i w granicach 
powszechnie 

 prawa.
Prawa osoby, której dane 


 Pani/Panu prawo do 
 od Administratora Danych:

 do swoich danych osobowych,
ich sprostowania,
ograniczenia ich przetwarzania. 
 realizacji 

 wymienionych praw 

 
 w formie pisemnej do 
Administratora Danych (adres podany na 

 z dopiskiem —Ochrona danych 
osobowychfl) lub w formie elektronicznej na adres
 iod@mfipr.gov.pl
.
 Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do Prezesa 

 Ochrony 
Danych Osobowych.
Informacje o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu
Dane osobowe nie 

 
 zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym 
profilowaniu.
1 
 Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie 
ochrony osób 
fizycznych w 

 z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego 

 takich danych oraz 
uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne 

 o ochronie danych) z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE.L 
Nr 119, str. 1)
10