Untitled
Dokument ten jest częścią wniosku "Wyrównanie rozwoju poszczególnych regionów Polski i efekty realizowanych programów rozwojowych".
Biuro Ministratel. 22 273 70 85fax 22 273 89 55www.gov.pl/web/fundusze-regionywww.funduszeeuropejskie.gov.plul. Wsp•lna 2/400-926 WarszawaWarszawa, data: 14 kwietnia 2025 r.znak sprawy: BM-IIIa.015.93.2025.MCidentyfikator koszulki: 3132624†††††††††††††††††††††††Dotyczy: wniosku z 1 kwietnia 2025 r. o udost‡pnienie informacji publicznej w sprawie wyr•wnania rozwoju poszczeg•lnych region•w Polski i efekt•w realizowanych program•w rozwojowych [#445]Szanowni Pa…stwo,w odpowiedzi na wniosek o udost‡pnienie informacji publicznej w za—–czeniu przekazuj‡ poniƒsze informacje:1. Jakie dzia—ania podejmuje ministerstwo w celu wyr•wnania poziomu rozwoju gospodarczego mi‡dzy regionami Polski?Dla skutecznego wyr•wnywania poziomu rozwoju gospodarczego mi‡dzy r•ƒnymi regionami Polski kluczowe znaczenie ma dzia—alno⁄‹ Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej w obszarze tworzenia i wdraƒania strategii. Wyznaczaj– one kierunki wsparcia terytorialnego opartego na indywidualnych potrzebach poszczeg•lnych obszar•w, ze szczeg•lnym uwzgl‡dnieniem mniejszych o⁄rodk•w, pozwalaj–c na maksymalne wykorzystanie potencja—u kaƒdego z nich. Dzi‡ki takim rozwi–zaniom moƒliwe jest ograniczanie dysproporcji rozwojowych, jak r•wnieƒ stymulowanie trwa—ego wzrostu gospodarczego we wszystkich cz‡⁄ciach kraju.Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030 stanowi ramy strategiczne dla dzia—a… podejmowanych w celu wspierania rozwoju wszystkich terytori•w Polski, w tym r•wnieƒ mniejszych o⁄rodk•w. Strategia ta zak—ada wyr•wnywanie szans rozwojowych r•ƒnych obszar•w kraju poprzez zr•wnowaƒony rozw•j spo—eczno-gospodarczy, oparty na wykorzystaniu potencja—u kaƒdego terytorium. Dzia—ania podejmowane przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej d–ƒ– do moƒliwie najwi‡kszego wykorzystania potencja—u gospodarczego wszystkich obszar•w, w tym mniejszych o⁄rodk•w oraz do poprawy ich konkurencyjno⁄ci,

2aby je przed procesem marginalizacji, standard ich a do rozwoju polskiej gospodarki. Ministerstwo koncentruje na rozwoju obszarów, które nie w swojego lub funkcje czyli tzw. obszarów strategicznej interwencji (OSI). Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego wskazuje obszary strategicznej interwencji jako te, które ze na czynników gospodarczych negatywnie na ich rozwoju szczególnych mechanizmów wsparcia. Takimi obszarami miasta funkcje (obecnie 139 miast); gminy (obecnie 755 gmin), w których skupiska gmin wiejskich i z nimi funkcjonalnie miast. Do OSI oraz makroregion Polski Wschodniej. beneficjentem realizowanego w ramach perspektywy finansowej 2014- 2020 Programu dla celem Programu doprowadzenie do zmiany profilu gospodarczego regionu i stopniowe tradycyjnych sektorów gospodarki, takich jak górnictwo i hutnictwo, nowymi w sektorach bardziej produktywnych, innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie. Program ponadto celów wzrost i inwestycji rozwojowych w regionie, zawodowej i podniesienie kwalifikacji regionu, przyrodniczego, rozwój i infrastruktury transportowej, wykorzystanie województwa w celu zapewnienia energetycznego kraju oraz rozwój innowacji w energetyce, jak warunków rozwojowych miast woj. informacji nt. programu jest na stronie: https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/program-dla-slaska Dla makroregionu Polski Wschodniej, w którego obszary województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, oraz mazowieckiego (za Warszawy i powiatów), skierowane jest wsparcie w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Program ten to dodatkowe w stosunku do wsparcia z programów regionalnych i innych krajowych na przyspieszenie rozwoju wschodnich województw. Program wspiera tworzenie warunków gospodarki oraz w Polsce Wschodniej. Program koncentruje na celów wspierania i firm, miast i poprawy w dobie zmian klimatu, kolejowej i drogowej oraz rozwoju programu wynosi 13,4 mld czyli ok. 3,1 mld euro, przy czym Unii Europejskiej wynosi 2,65 mld euro 11,4 mld krajowy - 2 mld informacji nt. programu jest na stronie: https://www.fepw.gov.pl/ Zgodnie z zapisami Umowy Partnerstwa obszary strategicznej interwencji wspierane poprzez instrumenty terytorialne. Wsparcie takich obszarów jest zapewnione w ramach krajowych i regionalnych programów. z nich

3jest dedykowanymi instrumentami terytorialnymi takimi jak: Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT), Inne Instrumenty Terytorialne (IIT) i Rozwój Lokalny Kierowany przez (RLKS), wspierane na preferencyjnych warunkach, np. poprzez dedykowane im nabory, preferencje w kryteriach wyboru projektów, wsparcie eksperckie i doradcze. Oczekiwanym rezultatem interwencji za instrumentów terytorialnych jest wsparcie rozwoju gospodarek lokalnych Œ poprawa warunków wzmocnienie lokalnych dostaw i stworzenie miejsc pracy. Ukierunkowanie terytorialne wsparcia na obszary problemowe odzwierciedlenie w zapisach programów perspektywy 2021-2027. W z nich (FEnIKS, FEPW, FERS, FENG) wprowadzono preferencje dla OSI w kryteriach wyboru projektów. Oprócz ukierunkowanych na niwelowanie rozwojowych na poziomie lokalnym, istotne jest wzmacnianie instytucjonalnego poprzez doskonalenie lokalnych kadr oraz do podnoszenia na rzecz Te potrzeby realizowane m.in. w ramach projektu strategicznego —Centrum Wsparcia Doradczegofl, w okresie od 2020 r. do grudnia 2023 r. Doradztwo prowadzone w ramach projektu ponad 700 w sumie 34% powierzchni Polski i 7,4 mln tzn. 20% populacji kraju, które 76 partnerstw na obszarach oraz na obszarach funkcjonalnych miast funkcje czyli o dynamice rozwoju. Gminy OSI 48,1% wszystkich gmin partnerstw w projekcie. W ramach projektu podejmowane na rzecz kluczowych kompetencji: partycypacyjnego diagnozowania potrzeb lokalnych, przekrojowego/funkcjonalnego planowania strategicznego i procesami inwestycyjnymi oraz inicjowania i realizacji kompleksowych rozwojowych Œ wszystko to w partnerstwie jednostkami lokalnego oraz w partnerstwie Obecnie w Ministerstwie prace nad systemowymi wspierania na zyskanych w trakcie projektu. informacji nt. projektu jest na stronie: https://cwd.info.pl/ MFiPR realizuje program wieloletni adresowany do Programem na celu wyrównanie poziomu rozwoju gospodarczego regionami poprzez komunikacyjnej regionów Polski jest Program Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej Œ Mosty dla Regionów. https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/program-mosty-dla-regionow Wszystkie te na celu wspieranie rozwoju wszystkich regionów, w tym mniejszych co przyczynia do wyrównywania dysproporcji rozwojowych zgodnie z prowadzonej obecnie polityki regionalnej.

4Kolejnym, istotnym z punktu widzenia wyrównywania terytorialnych, dokumentem strategicznym jest Krajowa Polityka Miejska 2030 (KPM 2030). Jest ona podstawowym dokumentem wobec miast. W równym stopniu dotyczy ona metropolitalnych, miast i jaki i mniejszych. Wyzwania z jakimi miasta szerokiego spektrum polityk publicznych, dlatego KPM 2030 koordynuje polityki sektorowe do obszarów zurbanizowanych, aby w jak najlepszy sposób rozwój miast. Do miast kierowany jest realizowany przez Ministerstwo projekt Partnerska Inicjatywa Miast (PIM), Jest to program wymiany i promocji wiedzy miastami oraz innymi podmiotami w i polityki miejskiej w zakresie prowadzenia przez miasta zintegrowanej polityki miejskiej. PIM jest na przez wymiany wiedzy i miastami oraz innymi podmiotami w i polityki miejskiej, a pozyskiwania na wzmacnianie rozwojowego polskich miast. Celem projektu jest wspomaganie zintegrowanego i rozwoju polskich miast. Realizuje on ponadto szereg celów w postaci wzmacniania i do partnerskiej i wymiany wiedzy, podnoszenia kompetencji kadr, kapitalizacji wiedzy i wypracowania oddolnych propozycji systemowych, upowszechniania zasad partycypacji w miastami oraz miast w celów krajowych i europejskich. W trzech edycjach projektu w sumie 25 miast OSI. informacji nt. projektu jest na stronie: https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/partnerska-inicjatywa-miast Do kierowany Program Rozwój Lokalny, finansowany w ramach III edycji Funduszy norweskich i EOG na lata 2014 Œ 2021, którego celem wzmocnienie i gospodarczej poprzez podniesienie dla wszystkich w tym grup defaworyzowanych, i i miast, poprzez kompleksowych projektów rozwojowych w ramach partnerstw i Programu 117,6 mln euro, w tym 100 mln euro grantu oraz 17,6 mln euro krajowego. informacji nt. programu jest na stronie: https://www.eog.gov.pl/strony/zapoznaj-sie-z-funduszami/rozwoj-lokalny/ Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej odgrywa w planowaniu, koordynacji oraz funduszy rozwojowych w Polsce, programy krajowe i regionalne oraz i wsparcia. Aby skutecznie wyrównywanie szans rozwojowych, jest odpowiedzialne finansowych, zarówno tych krajowych, jak i z Funduszy Europejskich. Ministerstwo dba o rozdysponowanie tych funduszy, przede wszystkim strategie rozwoju. sukcesywnie kontrolowane i oceniane pod rezultatów.

5Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej analizuje naborów, wniosków, umów i rozliczonych projektów, na to, w jakim stopniu one do realnego rozwoju i poprawy na etapie monitoring pozwala w razie potrzeb uprzednio w celu usprawnienia i ich Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej wzmacnia ponadto z licznymi instytucjami, zarówno jak i Kluczowym dialogu Komitety w których przedstawiciele administracji i interesariuszy, takich jak organizacje czy naukowe. Regularnie obraduje Komitet Umowy Partnerstwa, oceny w realizacji polityki temu jest wprowadzanie korekt lub nowych wsparcia i dopasowywanie ich do dynamicznie potrzeb poszczególnych regionów. podejmowanych przez Ministerstwo wyznaczana jest przez pryzmat zgodnie z którym wsparcie ma nakierowane nie tylko efekty, lecz w regionach rozwoju, oparty na innowacjach, i W ten sposób Ministerstwa przyczynia do sukcesywnego wyrównywania poziomu rozwoju gospodarczego poszczególnymi regionami kraju. Co Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej prowadzi obecnie prace nad rozwoju kraju do 2035 r., dokument strategiczny przyjmowany przez Ministrów. Dokument ten, zgodnie z z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, podstawowe uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju na okres 10Œ15 lat oraz na okres 4 lat. W wspomniana strategia nowy katalog obszarów, które z punktu widzenia kraju powinny wspierane jako OSI. 2. Jakie mierzalne efekty realizowanych przez ministerstwo programów rozwoju regionalnego? Poza monitoringiem efektów, rozumianych jako produkty i rezultaty realizowanych projektów, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej od wielu lat prowadzi systematyczne badania nad funduszy polityki UE na rozwój Polski i regionów. W ramach prac badawczych ocenie poddawane fundusze inwestowane od akcesji Polski do Unii Europejskiej. W ostatniej edycji badania przeprowadzonej w 2024 r. oszacowano m.in. efekty programów polityki funduszy UE na podstawowych makroekonomicznych jest przez zestawienie dwóch scenariuszy Œ ze UE i bez tych Punktem

6 jest scenariusz sytuacji, w której analizowane fundusze wykorzystywane. Obrazuje on rzeczywiste zmiany w gospodarce. Drugi ze scenariuszy jest hipotetyczny i gospodarka nie ma do analizowanych oboma scenariuszami odpowiada funduszy. Przeprowadzona ocena funduszy europejskich wskazuje na ich pozytywny na przyspieszenie wzrostu PKB oraz procesu konwergencji gospodarki do krajów UE. Fundusze UE wzrost zatrudnienia i spadek bezrobocia. Pozytywny efekt widoczny jest w tworzeniu nowych miejsc pracy, poprawie kwalifikacji pracowników i ich lepszej adaptacji do warunków na rynku pracy. W ramach badania zaobserwowano wiele innych pozytywnych efektów realizacji programów ze europejskich: Dystans a UE mierzony PKB na (w PPS) maleje z roku na rok. W latach 2004-2023 o 25,7 p. proc., co w ok 12,5% efektem wsparcia funduszy europejskich. W 2023 r. PKB per capita Polski 77,3% unijnej. 6% wzrostu PKB Polski w okresie 2004-2023 efektem realizacji z funduszy europejskich realizacji polityki 5,5%). brutto na w 2023 r. o ok. 19%, a stopa inwestycji o 2,2 p. proc. ponad poziom, jaki obserwowany bez funduszy UE (polityka inwestycji o 2,1 p. proc). Wykorzystane UE pracy w Polsce i dla UE-27 o 1,3 p. proc. w 2023 r. (z czego polityki 1,2 p. proc.) na B+R w PKB funduszom europejskim o 0,15 p. proc. w 2023 r. (przy polityki szacowanym na 0,14 p. proc.) 10% (2,0 p. proc. Œ w tym 1,9 p. proc. polityki przyrostu zatrudnienia w 2023 efektem realizacji inwestycji z funduszy unijnych. Liczba realizacji inwestycji w funduszy europejskich w 2023 r. o 441 tys. osób (w tym polityce o 417 tys.) od szacowanej w scenariuszu kontrfaktycznym. W 2023 r. stopa bezrobocia o 0,8 p. proc. w scenariuszu bez unijnych (w tym za 0,7 p. proc. polityka a w okresie 2004-2023 fundusze europejskie na odczytów tego o 1,5 p. proc. (w tym o 1,4 p. proc w ramach polityki dochodowe mierzone Giniego w 2023 r. o 1,4 p. proc. unijnym. Efekty rzeczowe polityki w ramach konkretnych programów wspartych z Funduszy Europejskich monitorowane na podstawie

7 ich dane Instytucja publikuje na swojej stronie internetowej, w postaci tabel, aktualizowanych raz na roku (do stycznia i do lipca). Aktualnie tabele stan na koniec grudnia 2024 roku. z programów krajowych prezentuje oczekiwane efekty (na koniec programu) w postaci infografiki. Informacje pod linkami: Infrastruktura, Klimat, oStan obecny: https://www.feniks.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-programie/raporty-i- analizy/dane-finansowe-i-wskaznikowe-przekazywane-przez-instytucje- zarzadzajaca-komisji-europejskiej/ oOczekiwane efekty: https://www.feniks.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-programie/poznaj- realizowane-projekty-i-zobacz-efekty/ Nowoczesna Gospodarka: oStan obecny: https://www.nowoczesnagospodarka.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o- programie/raporty/analizy-i-raporty/dane-zbiorcze-dotyczace-programu- fundusze-europejskie-dla-nowoczesnej-gospodarki-stan-na-31-grudnia-2024-r/ oOczekiwane efekty: https://www.nowoczesnagospodarka.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o- programie/poznaj-realizowane-projekty-i-zobacz-efekty/ Rozwój Cyfrowy: oStan obecny: https://www.rozwojcyfrowy.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o- programie/analizy-i-raporty/dane-zbiorcze-dotyczace-programu-ferc-stan-na-31- grudnia-2024-r/ oOczekiwane efekty: https://www.rozwojcyfrowy.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o- programie/poznaj-realizowane-projekty-i-zobacz-efekty/ Polska Wschodnia: oStan obecny: https://www.fepw.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-programie/analizy-i- raporty/dane-zbiorcze-dotyczace-programu-fepw-31-grudnia-2024-r/ oOczekiwane efekty: https://www.fepw.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-programie/poznaj- realizowane-projekty-i-zobacz-efekty/ Rozwój oStan obecny :https://www.rozwojspoleczny.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o- programie/analizy/analizy-i-raporty/dane-zbiorcze-dotyczace-programu-fers- stan-na-31-grudnia-2024-r/

8oOczekiwane efekty: https://www.rozwojspoleczny.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o- programie/poznaj-realizowane-projekty-i-zobacz-efekty/ Pomoc Techniczna :oStan obecny: https://www.pomoctechniczna.gov.pl/media/146972/Informacja_monitoringow a_program_Pomoc_Techniczna_dla_Funduszy_Europejskich_2021_2027_2025_0 2_07.pdf Dane stanu obecnego dla 16 programów regionalnych, na ich stronach internetowych. Dla informacje dla Funduszy Europejskich dla Mazowsza, pod linkiem: https://funduszeuedlamazowsza.eu/wp-content/uploads/2023/09/Zbiorcze- dane-z-realizacji-FEM-2021-2027-stan-na-dzien-31.12.2024-r.pdf Na stronie Funduszy Europejskich efekty na podstawie danych ze wszystkich programów. Obecnie kluczowe dane 2014-2021, je tu: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/efekty-funduszy- europejskich/efekty-lata-2014-2020/ W sierpniu opublikowane dane dla obecnej perspektywy. Realizacja polityki przyczynia do zmniejszenia dystansu rozwojowego Polski poziomu rozwoju gospodarczego krajów UE-27 a zmniejszania dysproporcji regionami. informacji na ten temat w raporcie polityki na rozwój Polski i regionów w latach 2004-2020fl na stronie: https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/jak-polityka-spojnosci-oddzialuje-na- rozwoj-naszegokraju W perspektywie 2014-2020 funduszy unijnych w przeznaczony na projekty z obszarów: infrastruktury drogowej, multimodalnej miejskiej i adaptacyjnych, na zmiany klimatu, a energetycznej oraz integracji ludzi na rynku pracy. Ta kwota na realne efekty w postaci m.in.: ponad 2 tys. km przebudowanych lub wybudowanych dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych; ponad 2 tys. zakupionych ekologicznych autobusów, tramwajów i trolejbusów dla ok. 2 tys. km wyremontowanej lub wybudowanej sieci ponad 8,5 tys. zmodernizowanych energetycznie budynków.

9W programach regionalnych na lata 2021-2027 •rodki b†d‡ przeznaczane na finansowanie inwestycji •rodowiskowych i obni…aj‡cych emisyjno•— gospodarki, dzia–ania maj‡ce na celu w–‡czenie spo–eczne i wsparcie najbardziej potrzebuj‡cych cz–onkƒw spo–ecze⁄stwa, bezpo•rednie wsparcie przedsi†biorcƒw i innowacyjno•ci gospodarki, a tak…e wsparcie projektƒw transportowych.Lista projektƒw realizowanych z Funduszy Europejskich w Polsce w latach 2021-2027, dost†pna jest na stronie:https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/projekty/lista-projektow/listaprojektow-realizowanych-z-funduszy-europejskich-w-polsce-w-latach-2021-2027/ Osoba odpowiedzialna za tre•— informacji: ‹‹‹‹‹‹‹‹‹‹‹‹‹‹zast†pca dyrektora Departamentu Strategii,‹‹‹‹‹‹‹‹‹‹‹‹ ‹zast†pca dyrektora Departamentu Regionalnych Programƒw Operacyjnych.Informacj† udost†pni–a ni…ej podpisana.Z powa…aniem‹‹‹‹‹‹‹‹‹Dyrektor /podpisano elektronicznie/

10Klauzula informacyjna przetwarzania danych osobowych Informacje i dane do kontaktów w sprawie danych osobowych Administrator Danych: Minister Funduszy i Polityki Regionalnej , ul. Wspólna 2/4, 00- 926, Warszawa, e-mail: kancelaria@mfipr.gov.pl Inspektor Ochrony Danych Œ e-mail: iod@mfipr.gov.pl Informacje przetwarzanych danych osobowych Celem przetwarzania danych jest: realizacja spraw z rozpatrywaniem wniosków o informacji publicznej, wydania decyzji w sprawach o informacji publicznej przez Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej. przetwarzania danych jest: art. 6 ust. 1 lit c 1 oraz ustawa o do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902) oraz ustawa o Narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164). Dane osobowe przetwarzane przez okres: 10 lat od wniosku, a w zakresie one archiwizacji na podstawie ustawy o Narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164). pochodzenia danych: od osób i podmiotów, które do Ministra z wnioskiem o informacji publicznej. Kategorie przetwarzanych danych: i nazwisko, adres do korespondencji, oraz ewentualnie inne dane osobowe wnioskodawcy podane we wniosku. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale do udzielania informacji publicznej. Odbiorcy danych osobowych Dane powierzone do przetwarzania podmiotom na rzecz Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w zakresie i rozwoju sieci teleinformatycznych. Dane organom na podstawie i w granicach powszechnie prawa. Prawa osoby, której dane Pani/Panu prawo do od Administratora Danych: do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia ich przetwarzania. realizacji wymienionych praw w formie pisemnej do Administratora Danych (adres podany na z dopiskiem —Ochrona danych osobowychfl) lub w formie elektronicznej na adres iod@mfipr.gov.pl . Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do Prezesa Ochrony Danych Osobowych. Informacje o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu Dane osobowe nie zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu. 1 Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne o ochronie danych) z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE.L Nr 119, str. 1)
